Something lah

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم

Selesa ke kalau baru je sejam berkenalan di taman rekreasi dah dihubungi? Bagi saya jawapannya TIDAK.

Seminggu lepas, keadaan jerebu dah beransur pulih selepas hampir setiap hari hujan. Jadi pagi itu saya bersama Adek ke Taman Tasik Putra untuk morning walk sambil chatting. Hampir dua pusingan tasik kami lalui, kami berehat di bangku batu tepi laluan pejalan kaki untuk berehat. Adek sedang hamil 5 bulan, jadi kami hanya jalan-jalan santai sahaja. Sambil berehat, chatting tetap berterusan..hehehe.

Tiba-tiba seorang pakcik memberi salam sambil menyampuk perbualan kami. Tak apa lah, kami melayan sahajalah dengan rasa hormat terhadap orang lebih tua. Katanya dia bekerja di salah sebuah pusat pengajian di Kulim ni. Jeng..jeng..saya melihat peluang business di situ. Jadi saya tanyakan adakah peluang untuk peniaga berniaga di dalam sana. Pastinya ada sebab ramai peniaga bakery, baju jersi atau tshirt selalu berniaga di sana.

Katanya, kalau ada apa-apa urusan di sana carilah dia kot dia boleh tolong sebab ramai kenal dia. Ok.. Saya katakan nanti kami cari dia kalau ada apa-apa. THEN, dia kata ambillah nombor telefon pastu dia minta saya buat miss call dan save number saya. Ok, fine! Saya tak sangka buruk pada pakcik tu dan masih hormatkan dia. Mungkin ini peluang kembangkan network.

Selang sejam, semasa saya di rumah bersama suami, pakcik tu called. Saya sedang sibuk di dapur ketika itu. Selepas selesai, tengok-tengok ada missed call dari dia. Eh, dah kenapa pakcik ni call? Biarlah, kata hati saya. Rupanya tak takat tu, malamnya sekitar pukul 10 ++ saya dapat SMS pulak. Text tidak lucah, tapi bunyinya 'macam bagus je' pakcik ni. Saya tidak selesa! Saya mula fikir tak baik tentang pakcik ni. Pakcik ni macam something je..

Hari Isnin pula dia called lagi sekitar jam 12.30pm. Amboi, nak ajak lunch date ke apa? Tak boleh jadi pakcik ni. Masukkan number dia dalam blocklist. No call, no SMS lepas ni. Tapi pandai pulak dia..daripada takde account WhatsApp, dia hubungi saya melalui WhatsApp pulak dah malam tu. Selepas saya masukkan dalam blacklist, saya checked dia memang takde dalam WhatsApp contact. Maknanya dia memang baru create account WhatsApp. "Assalamualaikum. Sihat?" Apa kejadahnya pakcik ni? Dah dua kali dia text waktu malam. Ok, blocked!

Blacklisted dan blocked. Rasa selamat sikit. Lalu saya tukar profile picture di WhatsApp dengan photo semasa nikah. Apa, ingat saya cute macam ni belum kahwin lagi ke? Muka je sweet 17, tapi saya ni isteri orang tau!




Hari Asyura dan puasa

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم

Salam Jumaat dan selamat berpuasa Asyura pada yang menyahut seruan berpuasa pada hari ini. Semalam puasa? Kalau tidak berpuasa semalam, sebaiknya hendaklah berpuasa esok hari. Saya bukanlah orang yang tepat untuk dibuat rujukan, sedang diri saya masih kurang berpengetahuan Islam. Ini adalah salah satu rujukan berkenaan puasa Asyura. Semoga bermanfaat.

Daripada Abdullah bin Ma’bad az-Zamani daripada Abu Qatadah bahawa nabi s.A.W telah bersabda yang bermaksud : Berpuasa pada hari ‘Asyura (kesepuluh Muharram) sesungguhnya aku mengharapkan atas Allah SWT bahawa Dia akan menghapuskan dosa setahun yang sebelumnya. (Diriwayatkan oleh imam Tarmizi)

Hadis ini menjelaskan kepada kita berkenaan dengan kelebihan berpuasa pada hari ‘Asyura. Ulama’ juga berpesan agar kita turut berpuasa pada hari kesembilan Muharram bagi membezakan antara puasa kita dengan yahudi yang berpuasa pada hari kesepuluh Muharram.Yahudi berpuasa pada hari tersebut kerana pada 10 Muharramlah nabi Musa dan pengikutnya diselamatkan daripada Firaun dan tenteranya yang zalim.

Hukum berpuasa pada hari ini adalah disunatkan bukannya satu kewajipan. Siapa yang mahu berpuasa maka bolehlah berbuat demikian dan ganjaran yang besar dijanjikan kepada mereka yang berpuasa pada hari ini iaitu diampuni segala dosanya pada tahun-tahun yang lalu. Semoga kita dapat menggunakan segala peluang yang ada untuk menambahkan amalan sebagai bekalan di akhirat nanti.

Rindukan blog

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم

Tolong berikan tip macam mana nak konsisten tulis blog ni? Aduyai dah berapa lama la tinggalkan blog ni berhabuk!!

Saya dah tak ada talian internet di rumah, hanya mengharapkan data plan di hand phone sahaja untuk ber-internet. Menaip di hand phone tidak semudah menaip di keyboard ni. Menaip blog entry di keyboard lebih lancar dan menyeronokkan. Kena aktifkan streamyx semula kot..

Dental Treatment

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم

Saya doakan anda yang mengunjungi blog ini akan sentiasa dilimpahkan rahmat dan kasih sayang daripada Tuhan Yang Maha Penyayang. Saya doakan anda Kaya Dan Berjaya di dunia dan akhirat. Apa khabar anda hari ini?

Hari ini saya mendapatkan rawatan gigi. Tahun lepas saya telah menjalani rawatan tampalan gigi, malangnya tampalan itu tercabut dalam sebulan dua ini. Sebelum Ramadan tiba, saya berfikir adalah lebih baik saya mendapatkan rawatan tampalan gigi. Alhamdulillah, pagi tadi saya telah selamat menjalani rawatan tersebut.

Ini adalah kali pertama saya ke Klinik Pergigian Dr. Juliana di Kulim ini. Saya teruja dengan suasana dalam klinik itu yang selesa dan santai. Rawatan dan layanan yang diberikan juga sangat baik. Selepas ini saya bercadang untuk dapatkan rawatan orthodontic pula.

Disebabkan Doktor bagi rehat satu hari, balik daripada klinik, saya ke Tabung Haji untuk kemaskini buku akaun. Alhamdulillah, rasa senang hati tengok baki akaun, tapi masih belum puas hati sepenuhnya, jadi harus usaha lebih lagi.

Selepas makan tengah hari, gigi dan gusi rasa sakit. Patutlah Doktor bagi MC tadi, siap ada dua jenis antibiotik dan sejenis ubat tahan sakit. Rasa denyut-denyut di bahagian tampalan itu. Doktor pun memang ada tunjukkan keadaan gigi yang berlubang; agak dalam lubang itu hingga sudah kelihatan gusi. Sementara nak serasi dengan tampalan, tu yang sakit tu agaknya. Takpelah, dah selamat dah pun.

Berpantang dengan mudah

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم

Sehari sebelum saya ke Seminar Intensif Magnet Kekayaan dan Kejayaan di Kuala Lumpur iaitu pada 20 May 2015, saya telah dihubungi oleh orang ibu yang sarat hamil. Sebenarnya sudah beberapa kali saya dihubungi oleh Sis Suliza berkenaan set berpantang daripada IbuSuri. Bermula dengan tanya-tanya dahulu, akhirnya Sis Suliza membuat keputusan mencuba Tungku Batu Herba, Tuam Bayi dan Mandian Herba daripada IbuSuri. 

Malam sebelum saya bertolak ke Kuala Lumpur, saya COD produk penjagaan ibu berpantang ini ke rumah Sis Suliza. Alahai, sangat tidak jauh daripada rumah saya. Saya juga berbesar hati menghantar sendiri produk penjagaan ibu berpantang tersebut kepada Sis Suliza.

Saya telah menerangkan cara penggunaan Tungku Batu Herba, Tuam Bayi dan Mandian Herba kepada Sis Suliza. Malah, saya juga mengajar bagaimana Sis Suliza boleh berjimat dalam penggunaan Mandian Herba. Setelah berpuas hati dengan penerangan saya, saya pun pulang ke rumah dan bersiap-siap untuk perjalanan keesokan paginya.

Rupa-rupanya pada 23 May 2015, Sis Suliza telah selamat melahirkan bayinya yang kedua. Ketika itu saya sedang khusyuk menyerap elmu daripada Dr.Azizan Osman.

Selepas pulang daripada Kuala Lumpur, saya telah menghubungi Sis Suliza untuk bertanya khabar. Pada saat itulah saya mendapat berita daripadanya. Dan yang BEST sekali, Sis Suliza telah memberikan testimoni yang SUPERB berkenaan Tungku Batu Herba dan Mandian Herba daripada IbuSuri. 

Alhamdulillah, saya rasa sangat bersyukur dapat membantu dan memudahkan ibu-ibu yang berpantang ni.





up