Kenapa Begini Malaysiaku?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
 السلام عليكم

Hari ni 24hb Feb, tadi tengok FB ada rumors petrol naik harga lagi mulai 1 March nanti. Ron 95 jadi RM2.50 kononnya. Entahlah..Cik Rean sudah fed up!

Cik Rean memang tak pandai nak ulas dari sudut ekonomi, sebab bukan bidang Cik Rean. Tapi Cik Rean rasa terkilan sangat kenapalah makin lama makin teruk keadaan negara Malaysia ni. Lepas satu ke satu bala menimpa.

Baru ni hal pembunuhan rakyat Korea Utara yang didakwa abang kepada pemimpin tertinggi negara tu kononnya dah undang rasa tak senang hati kerajaan negara tersebut. Tak pasal mendakwa Malaysia bersekongkol dengan Korea Selatan menuduh Korea Utara sebagai dalang pembunuhan tu. Risau rasanya dengan keselamatan Malaysia.

Kedaulatan negara ni dah dipijak-pijak dengan negara luar. Tak keterlaluan rasanya kalau Cik Rean kata ini adalah disebabkan kelemahan pemimpin negara yang selalu tunduk dengan desakan asing. Pemimpin negara dah hilang kredibiliti masing-masing.

Kisah Perut Lapar Haha

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
 السلام عليكم

Pagi ni bangun pukul 6am untuk solat subuh. Lepas tu gegas buat sarapan dan masakkan bekal untuk En.Syg yang bekerja hari ni. Malam tadi En.Syg minta roti telur sebagai sarapan, untuk bekal pulak saya masakkan telur masak kicap je sebab belum ke pasar beli lauk. Cadangnya malam nanti baru nak ke pasar malam. Siang semalam ke Giant cuma beli barang-barang kering je. En.Syg kata lauk-lauk, sayur dan bawang nanti kita beli kat pasar malam je. 

Lepas En.Syg gi kerja, panaskan nasi lemak beli pagi semalam dan makan sekeping roti telur balance En.Syg punya. Rasa macam dah kenyang dah. Belum dua jam, lapar pulak. Potong dua slices kek pisang beli semalam. Tapi lapar lagi..haha makan pulak lauk yang masak pagi tadi dengan nasi putih panas-panas. Alahai banyak pulak makan.

Pagi ni mulakan projek nak buat mini white studio guna kotak terpakai n mahjong paper. Sikit lagi nak siap, cuma takde manila card warna putih je. Oh, dan nak beli lampu sebagai lightning. Tapi kalau takde lampu, terpaksalah gunakan waktu siang gunakan cahaya matahari je.

Pukul 11.30am tadi mata mengantuk, baring-baring tertidur pulak 2 jam..haha. Lepas mandi dan solat zuhur tadi rasa lapar lagi. Hai lah kenapa kau perut asyik minta makan je? Perabih ais krim f&n tripolitan yang dah tinggal sikit sangat tu. Makan dengan kon ais krim. Dah habis satu, rasa lapar lagi. Adoyai... Lepas ni nak makan apa pulak? Baru pukul 3.30pm..haha

Weekend'sTableTalk

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
 السلام عليكم

Heaven sangat lepak di rumah sambil makan ais krim 🍦🍦.. Lepas tu tulis blog. Hehehe

Selamat Tahun Baru Hijrah kawan-kawan.. Semoga setahun yang mendatang ni lebih baik daripada tahun yang lepas. Jom perbaiki diri dalam ibadah, akhlak dan ekonomi. 

Norin dengan khabar angin kononnya tahun 2018 nanti dijangka akan berlaku krisis ekonomi terburuk dan inflasi mencanak. Risau juga bila dengar.. Jadi, jomlah kita giatkan usaha untuk meningkatkan ekonomi sementara masih berpeluang.

Satu yang paling Norin risau ialah kejatuhan nilai mata wang. Tahun lepas bermulanya kejatuhan MYR, seingat Norin sehingga RM4.30 berbanding USD atau mungkin lebih daripada itu. Hari ni kadarnya RM4.12 berbanding USD1. Entah bila pulak nak turun macam sebelum ni. Berapa eh? RM3.30 kan?

Harga emas pun makin lama makin tinggi. Tapi dilemma jugak nak beli emas ni. Kalau tak beli sekarang, takut pula akan semakin naik esok-esok. Kalau beli hari ni, bimbang putih mata bila emas turun sikit 🙈🙈. Huhuhu akhirnya tak terbeli jugak lah. Bila Norin fikir-fikir, baik beli je lah. Sekurang-kurangnya nilai duit dah bertukar jadi emas.

up