MY FIRST HOMEMADE CAKE

Seriously, that was the first time. Sebelum ni pernah jugak bancuh adunan kek, tapi yang instant punya dan itu pun sekali tanpa berhasil. Alhamdulillah kali ni berhasil jugak, tapi biasalah first time so tak lah sempurna rasanya. Terlebih soda bicarbonate kot, ada rasa pahit sikit dan kurang moist.

Hari Rabu tu, balik je dari kerja terus masuk dapur dengan semangatnya. Keluarkan barang-barang yang diperlukan dari fridge dan dari rak. Potong butter 200gm, masukkan dalam mangkuk berisi 2 cawan gula pasir. Guna garfu je untuk beat, penat oke! Dah la butter baru kuar dari fridge, sangat pintar. Lebih 15mins kot pukul butter dengan gula pasir tu. Tapi dengan high determination, berjaya jugak. Yeay!!




Dekat sejam jugak cubaan menghasilkan satu adunan kek ni. Saya prefer kukus daripada bakar, sebab kukus lagi sedap, lembut dan moist. Tapi disebabkan adunan saya tu terkurang air beberapa ml, jadilah ia kurang moist walaupun dikukus hampir sejam. 




Daripada adunan tu, saya berhasil dapatkan 4 bekas. Sehingga hari ni, cuma berbaki satu bekas je. Dalam tak moist dan pahit tu, habis jugak 3 bekas. Hehehe..kira berjayalah kan. Balik cuti nanti nak try lagi kat rumah. Biar Mak, Abah dan adik-adik plak rasa..


0 comment(s):

Post a Comment

Your comment will go for approval before published. SPAM is not allowed!!


up