Syukur Kunci Kebahagiaan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
 السلام عليكم

Sekali lagi saya ingin bicarakan tentang jodoh dan rumahtangga. Amboi, macam kaunselor rumahtangga pulak! Baru berkahwin 3 tahun dah nak cakap macam pakar. Tapi tu lah, seperti yang saya katakan sebelum ini, saya hanya beri pendapat melalui pengalaman dan bahagian saya. Mungkin pengalaman saya terlalu sedikit, namun tidak bermakna elmu saya zero.

Pada entry lepas saya ada bicarakan tentang menerima seadanya jodoh kita walaupun dia banyak kekurangan. Sebenarnya kita juga tidaklah sempurna, maka jodoh kita adalah pelengkap diri kita. Tetapi biasalah manusia, kelemahan orang jelas di mata kita, namun kelemahan sendiri langsung tak nampak. Kita berharap pasangan atau jodoh kita berubah menjadi seorang yang kita idamkan, namun diri sendiri kita tidak mahu berubah.

Teringat pesanan guru, FOR THING TO CHANGE, I MUST CHANGE FIRST. Kita tak dapat merubah orang lain, tetapi kita mampu merubah diri sendiri. Kita hanya boleh percaya kepada Allah dan diri sendiri sahaja. Jangan berharap pada hamba, berharaplah pada Allah semata-mata kerana Allah sahajalah yang berkuasa merubah hati seseorang. Jangan putus doa kepada Dia agar kehidupan dunia akhirat kita mendapat kebaikan dan kebahagiaan.

Setiap ujian dan cabaran yang kita hadapi adalah untuk menguji kesabaran dan ketaqwaan kita kepada Allah. Jika kita bersabar dalam menghadapi setiap cabaran, dengan izinNya Dia akan memberikan balasan yang lebih baik. Sentiasalah bersyukur atas setiap yang berlaku, kerana hanya hati yang bersyukur akan merasai kebahagiaan.

0 comment(s):

Post a Comment

Your comment will go for approval before published. SPAM is not allowed!!


up