4 Days Admitted - #Ectopic4

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
 السلام عليكم

Bermula 25 April hingga 28 April aku dimasukkan ke Ward 10 Hospital Kulim. Hari pertama cepat berlalu disebabkan aku menjalani pembedahan. Masa berlalu tanpa aku sedar kerana aku masih di bawah pengaruh gas tidur dan bius. Bermula daripada saat aku dimasukkan ke ward, aku sudah dikenakan water dripping. Mak aih..punyalah sakit jarum tu masuk ke tangan kiriku. Rasa sakit sampai ke tulang. 

Pagi 26 April semasa doktor ingin on antibiotic ke dalam badan aku, Dr.Liyana mengenakan jarum di tangan kananku pula kerana jarum di tangan kiri yang sepatutnya membekalkan air melalui salur darah telah bocor ke bahagian tisu. Sebab tu lah aku perasan tangan kiriku agak bengkak. Dengan terpaksa, aku relakan sahaja Dr.Liyana mengenakan jarum di tangan kananku.
On antibiotic pada 26 dan 27 April

Sepanjang aku warded, aku diberi makan 4 kali sehari. Sarapan, makan tengah hari, minum petang dan makan malam. Dalam masa yang sama, pil PCM dan 2 jenis antibiotic diberikan setiap 12 jam. Doktor tak mahu aku demam. Kalau aku demam, bermaksud aku akan ditahan di ward lebih lama. Aku akan dibenarkan discharged bila darah dari perutku akibat pembedahan keluar sepenuhnya. Setiap hari doktor akan pantau blood drainage tu. Semakin hari semakin berkurangan isipadu darah yang keluar.
Sarapan pagi dengan air coklat dan roti kosong

Hari ke-2 aku di ward, kawan-kawan office datang menziarah pada sebelah tengah hari. Aku juga dikunjungi oleh seorang teman berpangkat adik yang sangat perihatin. Emak masih dalam perjalanan menaiki bas dan akan sampai sebelah malamnya. Suamiku pula setiap hari tak jemu mengunjungi aku di awal pagi dan setiap kali waktu melawat. Aku sangat bersyukur dipilih menjadi suri hidupnya. Dia melayan aku dengan sangat sabar.

Pada 27 April, aku sekali lagi on antibiotic. Jarum yang dimasukkan oleh Dr.Liyana agak kemas, jadi masih boleh digunakan pada hari seterusnya. Dr.Aninsa dan Dr.Shanti menyuruh aku berjalan dan bergerak-gerak supaya darah dari perut masuk ke drainage tu lancar dan aku boleh segera discharge.

Pada pagi 28 April, aku dilawati oleh Dr.Goh iaitu doktor pakar disitu. Menurut Dr.Goh, hari ini aku boleh discharge. Sudah tiada darah yang keluar kecuali air yang bercampur sedikit darah dari lubang di perut aku. Aku segera memaklumkan kepada suamiku untuk membawa aku pulang pada tengah hari itu.

Hampir setiap masa ramai yang mendoakan agar aku cepat sembuh dan memperoleh kebaikan di masa akan datang. Kawan-kawanku tak putus memberikan semangat kepadaku.

"Allah sayang Norin dan akan gantikan yang lebih baik untuk Norin" Aku rasa terharu dan berterima kasih. InsyaAllah, aamiin.

0 comment(s):

Post a Comment

Your comment will go for approval before published. SPAM is not allowed!!


up