Pengalaman pertama kali dibedah - #Ectopic1

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
 السلام عليكم

Dah seminggu berlalu... Tepat jam 6pm, 25 April 2016 yang lalu, aku ditolak ke OT untuk pembedahan kandungan luar rahim (ectopic pregnancy) atau nama lainnya tubal pregnancy.
Tanganku dimasukkan jarum untuk water dripping sebelum pembedahan

Sebelum dibedah, doktor bius menerangkan bahawa aku akan ditidurkan dan dibius seluruh badan kerana pembedahan ini agak serius apabila melibatkan bahagian perut. Aku relakan sahaja. Sebetulnya ketika itu aku masih keliru dan terkejut dengan apa yang sedang berlaku. Doktor mengenakan topeng penafasan dan menyuruh aku bernafas dengan tenang dan akhirnya aku tertidur tanpa sedar.

Sekitar jam 9, aku terjaga dan mendengar namaku dipanggil. "Puan Norina, Puan Ok?". "Doktor, saya mengantuklah", jawap aku. Aku masih mamai dan menahan katuk sehingga aku lihat di dinding tepat di hadapanku beranjak ke jam 9.15pm. Selepas itu, aku ditolak menuju ke Ward 10 Hospital Kulim.

Aku masih lagi mamai tapi aku sedar kehadiran suami yang aku cintai ada bersamaku. Dia menyuruh aku berehat dan memberitahu bahawa dia harus beredar seketika nanti kerana dia tak boleh menemaniku di ward kelas 3 itu. Aku merelakan dia pergi dan segera melelapkan mata.

Jam 1.30am aku terjaga untuk buang air kencing. Aku cuba untuk bangun dibantu oleh nurse. Tapi dihalang oleh staff nurse kerana aku belum melepasi 6 jam selepas pembedahan. Dibimbangi aku pitam di dalam toilet nanti. Aku sendiri sebenarnya kesakitan untuk bangun dari katil. Jadi, nurse memberikan (ahh aku tak tahu namanya..urine pail ke?) bekas yang diletakkan di bawah punggungku untuk aku buang air di atas katil. Segan dan rasa menyusahkan mereka. Tapi mereka tidak merungut dan menjalankan amanah melayani pesakit dengan hati terbuka.
Bekas blood drainage ini menghalang pergerakan aku.

Aku kemudiannya berehat dan terjaga sekitar jam 5am. Sunyi, lalu aku tidur semula sehingga suamiku datang pada jam 7am. Dia datang membawakan keperluan yang mungkin aku perlukan semasa di dalam ward. Diperjelaskan satu per satu apa yang dibawanya. Setianya dia menjagaku. Dipesannya supaya banyakkan berehat dan jangan difikirkan hal yang sudah berlaku.

Sejujurnya aku masih bingung dan keliru. Apa yang berlaku kepadaku begitu tiba-tiba. Aku tak tahu apa yang aku rasakan. Aku diberitahu bahawa aku akan dibedah kerana mengandung di luar rahim sedangkan aku tidak tahu diriku hamil. Aku merelakan sahaja tanpa berfikir.

1 comment(s):

Unknown said...

mmg takkan rasa pembedahan tu ke?

Post a Comment

Your comment will go for approval before published. SPAM is not allowed!!


up