Jeans Cepat Lusuh? Cuba ini..

Cara Cara Menjaga Seluar Jeans

Ramai orang memakai seluar jeans. Ini kerana pemakaian seluar jeans kelihatan ringkas. Dan ada juga yang menjadikan jeans sebagai fesyen harian untuk pergi membeli belah terutama anak muda. Sebagai penggemar jeans, seharusnya kamu tahu cara penjagaannya.

1. Cuci seluar jeans dengan air pada suhu biasa atau suam suam. Jangan mengguna air yang terlalu sejuk dan terlalu panas, kerana ia akan menghalang kotoran dari tertanggal dan sukar untuk dibersihkan.

2. Cuci seluar jeans berasingan dengan pakaian lain. Untuk mengekalkan warna dan ciri pada seluar jeans, basuh pada bahagian luar dan dalam.

3. Jika seluar jeans terkena air laut masin, jangan tergesa-gesa mencuci seluar jeans dengan air biasa. Guna air mendidih sebaldi dan wapkan ke bahagian yang terkena air masin. Pasti kotoran yang melekat akan tanggal.

4. Gantung dan anginkan seluar jeans supaya tidak berkedut dan renyut di tempat yang teduh dan jangan sesekali dedahkan seluar jeans terus dibawah matahari terik.

5. Perlu diingatkan jangan sesekali mengeringkan seluar jeans dengan mesin pengering.

6. Jangan menggunakan sebarang jenis bahan kimia untuk mencuci seluar jeans, gunakan sabun biasa sahaja supaya warna tidak mudah luntur.

7. Seluar jeans boleh dibasuh dengan mesin basuh dengan menggunakan air pada suhu biasa.

source: suda lupa mna amek sbb berhari2 dlm draft. maap tuan punya...



Notes* Come out with this after my 'more than 6 years' jeans got ripped on the waist. Time to get new jeans...(next month maybe)

0 comment(s):

Post a Comment

Your comment will go for approval before published. SPAM is not allowed!!


up